estetiska lärprocesser

söndag 17 maj 2015

Ett påbörjat inlägg om att utvärdera med många röster

Inom förskolan pågår just nu många utvecklingssamtal och arbetet ska utvärderas och sammanställas. Jag försöker på olika sätt utmana mina tankarna inför planering och genomförande av våra utvärderingar som vi kallar för Återblickar. Vid de tillfällena reflekterar vi tillsammans, två arbetslag, förskolechef och pedagogista kring de spår som pedagoger valt ut som det viktigaste för barn, pedagoger och familjer från årets arbete. Det ska bli spännande att ta del av alla erfarenheter och reflektioner efter första året med ett gemensamt projekt, Barns relation till en plats.

Jag har börjat läsa i Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan, en bok med många olika författare. Tack till min pedagogistakollega Anna-Karin för att du rekommenderade den!
"Det kan hjälpa att tänka på barns lärandeprocesser som redskap för att få syn på verksamhetens kvalitet och villkor."


"I meningsdiskursen kallar vi objektet för målrelationellt. Med det menar vi att strävansmålen i läroplanen utgör inspiration och vägledning för de processer av lärande och utveckling som eftersträvas för både barn, pedagoger och hela verksamheten. I det arbetet blir pedagogisk dokumentation ett redskap, inte för att kontrollera utan för att stödja och vägleda de komplexa och svårfångade processer som vi menar att lärande och utveckling utgör. I meningsdiskursen förstås barn och föräldrar som medborgare, vilket innebär att det inte bara är det egna barnet som är en angelägenhet utan alla barn och samhället i stort. I denna diskurs välkomnas barn och föräldrar i dokumentationsarbetet att tillsammans med pedagogerna förstå, analysera och ta ansvar för det lärande och den utveckling som ständigt pågår och ska pågå i förskolan."
Karin Alnervik och Monica Nilsson, Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan, Gunnar Åsén, 2015.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar